30-07-2020 | Goes
Versterk je immuunsysteem!

Bewegen!

Er wordt gesproken over een pandemie, maar er is al langere tijd een pandemie gaande die ' inactiviteit ' heet. Er wordt nu meer en meer duidelijk dat beweging echt bijdraagt aan een goed werkend immuunsysteem, maar het is ook goed voor je mentale gezondheid. Wist je bijvoorbeeld dat dagelijks een half uur wandelen de kans op depressie aanzienlijk verlaagt? 

Maar, ik hoor je denken, nu de sportscholen dicht zijn kan ik niet trainen. Nou, wie een lichaam heeft kan trainen dus geen excuses. Het is zelfs bewezen, dat als je je beweging verdeelt over de dag dat dit beter is dan 8 uur zitten en 1 uurtje jezelf in het zweet werken in de sportschool. 

Als je minstens een half uur per dag wandelt, is dit in ieder geval een (letterlijke) stap in de goede richting. Je kunt jezelf als doel stellen om iedere dag minstens 5 km te wandelen, of bijvoorbeeld 9000 stappen te zetten. Tegenwoordig kun je heel makkelijk met je telefoon bijhouden hoe ver en hoe lang je bijvoorbeeld wandelt. 

Als je meer wil doen dan wandelen, kun je ervoor kiezen om te gaan hardlopen. Hardlopen is een redelijk laagdrempelige sport, je hebt alleen een paar goede hardloopschoenen nodig en de dames onder ons een goede sportbh. Hardlopen is echter wel blessuregevoelig, dus bouw het goed op en start niet te snel. Je kunt op internet heel veel informatie vinden over de juiste loophouding.

hoepla

Spierversterkende oefeningen zijn ook van belang, niet alleen als beweging en ondersteuning voor je botten, maar spieren hebben meer energie nodig en als je spieren gaan groeien, gaat je basismetabolisme automatisch omhoog. Je hebt hiervoor je eigen lichaam nodig, en dan kun je al best wat basisoefeningen doen zoals squatten, planken, triceps dips, opdrukken, jezelf optrekken aan een horizontale stang. Er is heel veel mogelijk!

Wij zijn met zijn allen gedwongen om nu zelf creatief om te gaan met bewegen, en er zijn buiten steeds meer mensen te vinden die lekker aan het trainen zijn, ook omdat de sportscholen dicht zijn. Bijkomend voordeel, buiten bewegen is vermoeiender dan binnen, en dus heb je een geweldig gevoel nadien!

Kijk gewoon wat binnen jouw macht ligt om te doen. Luister naar je lichaam! Een stuk wandelen kan voor niemand kwaad, maar wil je meer en twijfel je, raadpleeg dan altijd een deskundige op dat gebied. 

Voeding en supplementen!

Als je dan al zo goed bezig bent met bewegen, dan is het zonde om iedere avond te gaan bingewatchen met een zakje chips, of om als tussendoortje 4 saucijzenbroodjes te eten en weg te spoelen met een blikje Red Bull. 

Gezond eten zal zeker bijdragen aan een sterk immuunsysteem. Je kunt ervoor kiezen om intermittent fasting te doen, dan eet je binnen 8 uur al je maaltijden en ben je de overige 16 uur aan het vasten. Dit is erg effectief voor je bloedsuikerspiegel, maar zorgt er ook voor dat je ongemerkt minder calorieën binnen krijgt. 

Het is allemaal wel bekend, wat slecht is en wat niet, en we zijn allemaal mensen, dus als jij echt niet zonder dat stukje chocolade / zakje chips / pizza / frietje kan, kun je jezelf toestaan om 1 x per week een cheatmeal te nemen. 

voeding

Zorg er in ieder geval voor dat je iedere dag voldoende groente eet en water drinkt. Snoeptomaatjes of stukjes komkommer kunnen ook erg lekker zijn als tussendoortje en je zit er sneller vol van dan van een saucijzenbroodje. 

Je kunt indien gewenst extra supplementen nemen om je weerstand op peil te houden. Denk hierbij aan extra vitamine C, D, zink en indien je vegetariër bent extra vitamine B. Als je serieus aan krachttraining doet, kun je eventueel extra magnesium nemen, dit voorkomt spierkrampen en helpt je ook nog eens extra te ontspannen. 

Voorkom angst en spanning!

In deze abnormale tijden zijn er mensen die erg gespannen over straat of door een winkel lopen, zij willen koste wat het kost de anderhalve meter regel niet overtreden. Als je in nabijheid van dat soort mensen niest door de pollen in de lucht, kijken ze je angstig aan. 

Probeer niet zo gespannen of angstig te zijn. Die angst gaat namelijk door tot aan je lichaamscellen, en zij reageren hierop door te verzwakken zodat uiteindelijk ook je afweer vermindert en daardoor ben je dus juist vatbaarder voor virusinfecties zoals corona. 

Houd gewoon de adviezen van het RIVM goed in de gaten, maar probeer daar op een relaxte manier mee om te gaan. 

Beweging

Wil je nog meer tips, voorbeelden, oefeningen of heb je een andere vraag? Stuur dan een mailtje naar Claudia. Zij vindt het erg leuk om in haar vrije tijd bezig te zijn met sport en voeding en weet er inmiddels best veel vanaf.